Australië, deel 2. - Reisverslag uit Phillip Island, Australië van Santana - WaarBenJij.nu Australië, deel 2. - Reisverslag uit Phillip Island, Australië van Santana - WaarBenJij.nu

Australië, deel 2.

Door: Santana

Blijf op de hoogte en volg Santana

04 Maart 2013 | Australië, Phillip Island

En daar zijn we dan weer. Tijd voor een nieuw verslag. Het vorige verslag was ik gebleven in Maryborough. Daar zijn we tot 3 februari gebleven en de volgende dag vertrokken naar Hervey Bay. Vanuit Hervey Bay konden we namelijk naar Fraser Island! Hier hadden we al veel mooie verhalen over gehoord van de Nederlandse meiden en het zag er mooi uit op de brochures. We hadden in Maryborough al wat afgebeld en hadden de goedkoopste tour gekozen waarmee we het langst onderweg waren. Dit bleek via Rover Backpackers te zijn waar we werden rondgereden in een mooie roze barbie jeep! In Hervey Bay aangekomen gingen we op zoek naar een camping waar we die nacht konden blijven aangezien we de 5e zouden beginnen met onze tour. We wilden ons eerst melden bij de tour organisator en die vertelde ons het mooie nieuws dat er nog 2 nachten hostel verblijf bij zaten. Dus ons bedje stond al klaar voor ons! We kregen die avond onze briefing waar we erachter kwamen dat onze groep alleen uit vrouwen bestond & onze tour gids een man was die op de kerstman leek. Daarom zijn bijnaam "Santa". Op 5 februari vertrokken wij dan ook in onze roze jeep richting Fraser Island. We moesten met een ferry over en het moment dat we op het eiland kwamen, waren we blij dat we een tour hadden geboekt. Het is namelijk een zandeiland oftewel je hebt een auto met 4wd nodig. Onze Santa kon gelukkig bijzonder goed autorijden en heeft ons de komende drie dagen goed vervoerd van plekje naar plekje. In deze drie dagen hebben we vele mooie meren gezien waar we in hebben gezwommen en andere toeristische trekpleisters bezocht. Onze Santa deed deze tour al 2,5 jaar en kon ons genoeg vertellen over het eiland. Zo zijn we ook bij een meer beland waar 'tea tree oil' in zat, wat erg goed voor huid en haar is. Dit lieten we ons geen twee keer zeggen, dus we lagen al snel in het water. Op 7 februari kwamen we weer terug in Hervey Bay waar we onze tour hebben afgesloten met een pizza avondje en lekkere drankjes.

8 februari waren we klaar om de sunshine coast te ontdekken! Via Rainbow Beach (waar we getuige waren van een bruiloft aan het strand) gingen we naar Noosa Heads. Hier kwamen we in de avond aan dus deze avond waren we snel al op onze camping. De volgende dag hadden we gepland voor het bekijken van de stad. Dit bleek een super schattig stadje te zijn en het was al snel duidelijk dat er goed geshopt kon worden. Na onze shopsessie vertrokken we naar de tourist information om te vragen of we nog toeristische dingen konden doen. We spraken al snel Nederlands aangezien ons accent werd herkend door een Nederlandse vrouw die al 6jaar in Australië woont. Na een gesprekje over het stadje nodigde zij ons uit om die avond op haar oprit te parkeren zodat we gratis konden overnachten. Na wat wikken en wegen besloten we op het aanbod in te gaan. We gingen eerst een wandeling maken naar een mooie look-out om daarna richting haar huis te vertrekken. Het was even zoeken maar we kwamen rond 7uur aan bij haar huis en belde aan om haar te laten weten dat we er waren. Ze nodigde ons uit voor een drankje, waarna we gelijk ook een diner voorgeschoteld kregen. Heerlijke koude pasta met van alles erin waaronder tonijn en olijven. Stefanie kon de tonijn al ruiken van een afstand en besloot dat ik het beter gevulde bord mocht hebben. Geen probleem voor mij! Na het avondeten stond de man des huizes erop om ons nog een overheerlijk toetje, wat wijntjes en likeurtjes aan te bieden en uit beleefdheid namen we ze dan ook maar aan.. Na deze verwennerij was het tijd om te slapen. De volgende ochtend zaten we al aan het ontbijt bij onze camper toen de man des huizes naar ons toe kwam om te melden dat het ontbijt binnen klaar stond. Ook mochten we onze bikini's aandoen voor een duik in het zwembad en werd er aangeboden onze was te doen. Ze namen geen nee aan dus dit was in ons voordeel. We hebben lekker aan het zwembad gelegen terwijl onze was werd gedaan en daarna hebben we nog even het Nederlandse nieuws gekeken op hun tv. Na deze geweldige avond en ochtend was het tijd om te vertrekken. Ze wilden ons graag nog een nacht hebben maar we besloten om verder te rijden. We reden langs de Sunshine Coast en besloten om in een klein dorpje genaamd Caloundra te overnachten. Hier was verder niks te doen dus de volgende dag, 11februari vertrokken we richting Brisbane. Die dag niet veel gedaan aangezien we laat aankwamen.

Dinsdag 12 februari gingen we Brisbane ontdekken, oftewel de winkels van Brisbane leegkopen. Dit lukte erg goed en we kwamen blut terug op onze camping. De 13e besloten we toch maar wat toeristische dingen te doen. We bezochten het 'Museum of Modern Art' en namen een ritje in The Weel of Brisbane. Dit is hetzelfde als de London Eye, alleen dan nog groter. We besloten hierna de ferry te pakken om Brisbane te bekijken vanaf het water. Die avond zijn we ook lekker uit geweest naar de backpackers club van Brisbane waar een Wet T-shirt wedstrijd bezig was. Dit was niet erg bijzonder - wat domme meisjes die sexy probeerden te dansen - werd na een minuut al saai. Toch was de rest van de avond mooi en ik vervolgde mn weg naar mn bed rond een uurtje of 4. De volgende dag was het valentijnsdag en die spendeerde ik ditmaal zonder het vriendje. We waren alle drie erg brak van de avond ervoor en trakteerde ons op een lunch bij de grote gele M. Hierna gingen we terug naar de camping waar we even moesten bijkomen. De volgende dag besloten we Brisbane achter ons te laten..

15 februari waren we klaar om de Gold Coast te verkennen! We waren van plan om naar wat pretparken te gaan, alleen bleek dit een heel stuk duurder dan in Nederland te zijn. Denk aan een entreeprijs van zo'n 80 euro per persoon. We besloten maar verder te rijden en kwamen de volgende dag aan in Surfers Paradise. Hier was aan het strand een wedstrijd gaande om de mooiste zandbeelden. Ook leuk om een keer gezien te hebben. Na een heerlijk ijsje besloten we weer verder te gaan.

Zondag de 17e waren we dan in Byron Bay. De plek waar we zoveel over gehoord hadden, dit moest hét stadje zijn voor ons. Ja, viel dat een beetje tegen.. Het was kleiner dan verwacht en hebben hier 2 dagen gespendeerd. Op maandag de 18e zijn we een wandeling wezen maken naar de vuurtoren, die onze kuitspieren goed aan het werk heeft gezet. De volgende dag gingen we naar Nimbin, wat een bijzonder plaatsje bleek te zijn. De mensen zaten nog in de 60'er jaren met hun hippie spullen en kleren. Ook werd ons vaak gevraagd of we drugs of cookies wilden, maar dit aanbod sloegen we maar al te graag af. We besloten hier niet te blijven en door te rijden naar Yamba.

Woendag de 20e gingen we naar Coffs Harbour, de stad van de banaan. We hebben een foto gemaakt bij de Big Banana en hebben een bevroren banaan gegeten met chocolade saus en nootjes. We hadden een camping gevonden wat eigenlijk een Nederlands dorpje leek. Het werd gerund door een man die 60 jaar geleden over was gekomen vanuit Nederland en hij wilde de huisjes van Edam en Volendam graag in Australië vertonen. Hij had ook een soort van Madurodam in de achtertuin en een pannenkoeken restaurant naast zn winkeltje waar tevens kroketten, frikandellen, dropjes en andere Nederlandse lekkernij werden verkocht.

21 februari vertrokken we naar Port Macquirie waar we via de tourist information verteld werden over een strandje waar we die avond gratis zouden konden overnachten. Hier vertrokken we meteen naar waar we die middag nog even lekker op het strand hebben gezeten. Die avond gingen Marije en ik naar de film Save Haven, wat ik ook weer erg kan aanraden. Wat een film en wat een einde! We reden na de film terug naar het strandje en werden de volgende ochtend fijn wakker met een mooi uitzicht.

Vrijdag 22 februari vertrokken we richting Newcastle, een plaatsje wat niet erg aardig voor ons was. De nodige regen kwam uit de lucht vallen, de tourist information was gesloten en de dichtsbijzijnde campings waren belachelijk duur. Dus reden we verder naar een camping een stukje verderop wat de helft scheelde qua geld. Die dag hadden we ook nog een stop gemaakt in een mooi dorpje wat iets van "Bundalulah" heette, waar we een lekkere warme chocomel met scones hebben genomen.

Zaterdag de 23e vertrokken we richting Hunter Valley waar we een wijnproeverij voor de volgende dag hadden geboekt. We zijn in het stadje Cessnock rond gaan rijden en bij de tourist information langs geweest om te besluiten waar we die nacht konden overnachten. Aangezien er maar 2 campings bleken te zijn was de keus snel gemaakt. De volgende dag was het dan tijd voor de wijnproeverij. De Chardonnay, Shiraz, Pinot Grigio, Verdelho, Traminer en Moscato wijnen kwamen bij 5 verschillende wijngaarden voorbij. 10 uur 's ochtends begonnen we al, dus de lunch was een fijne pauze. Die we trouwens gratis kregen van één van de mannen in onze groep! Daarnaast zijn we nog bij een cheese factory en chocolade winkeltje geweest maar helaas stelde dit niet veel voor..

Tot zover dit verslag, de rest van de Australië reis komt er zo snel mogelijk op.. Mijn tijd zit er voor nu even op.